söndag 1 juli 2012

Rösta på poplåtar från 1979, del 2 Uppdaterad


"London Calling" - Clashs klassiska album

Då kör vi omgång två med låtar från 1979. Nu handlar det om album och jag har
hämtat kända låtar från åtta stycken bra skivor. Än så länge håller jag mig till
mycket kända artister och album eller vad sägs om Clash, Michael Jackson och
Dire Straits.
Här är länken till Spotify. Ni röstar som vanligt här uppe till höger. Ni får rösta på
fler än en låt. Ni får fem dagar på er att rösta så på fredag summerar jag denna lista.

OBS! OBS! Poplistans jury (och övriga intresserade också)!!
Vi kör samma poängsättning som förra året, ni väljer ut fyra av de åtta låtarna
ni gillar bäst. Ettan värderas swedan till 4p, tvåan 3p, trean 2p och fyran 1p.
Jag börjar direkt att sätta poäng i kommentarsfältet nedan!!

4 kommentarer:

  1. Det verkar bli väldigt kliniskt och kommentarsfritt när kryssrutor är inblandade.
    Kryssade Clash och Madness.

    SvaraRadera
  2. Jo, ni får gärna kommentera här nedan. Att jag har den här rutan till höger är för att ragga röstande via Facebook och sju stycken var ju ganska bra föra omgången. Jag har avsiktligt valt låtar från det lite mer kommersiella hållet nu i början för att sedan successivt sikta in mig på lite smalare och kanske intressantare musik. Lasse kommer med em lista nu till helgen och sedan kan du och andra också föreslå. Fr.o.m. nästa vecka kan vi väl satsa på lite mer kommentarer här.

    SvaraRadera
  3. Här kommer mina fyra favoriter. De två första var solklara, men därefter var det jämnt.

    1. Clash 4p Vilket sound, vilka gitarrer, vilken sång - står sig lika bra idag.

    2. Elvis Costello 3p "Armed Forces" är en av flera tidiga kanonskivor med honom, även om jag håller "This Year's Model" och "Imperial Bedroom" allra högst. Såg förresten Costello i Hunnebostrands Folkets Park just 1979. Jag satt högt upp på en kulle och bara njöt.

    3. Cure 2p Gillar det tidiga punkiga, minimalistiska Cure. Om jag får fortsätta att skryta om livespelningar, så såg jag Cure i oktober 1980 på Valands Festvåning. Mysig lokal med takkronor och ca 30-40 pers. i publiken. Se här http://www.cure-concerts.de/concerts/1980-10-02.php

    4. Madness 1p Jag gillade ju ska väldigt mycket, mer än dess "släkting" reggaen. Ska var mer punk, tufft blås etc. Den här låten är förstås en klassiker.

    Sedan vill jag nämna att tidiga Dire Straits var riktigt bra, om nu någon trodde något annat. De var absolut inget tråkigt svenneband i början och "Communique" var nästan lika bra som debutalbumet.

    SvaraRadera
  4. 1. The Clash 4p. En riktig klassiker, jag har en specialutgåva med en DVD-som visar hur London calling spelades in. Den smått galne Producenten Guy Stevens som dog 1981, visar hur grabbarna ska spela genom att headbanga och slänga stolar.

    2. The Cure 3p. Riktigt bra låt från tidiga Cure

    3. Madness 2p. Kom ihåg vad roligt det var med ska-revivalen med grupper som: Specials, Selecter, The Beat och förstås Madness och inte minst deras underbara svart-vita och roliga videos

    4. Elvis Costello 1p.

    SvaraRadera