torsdag 26 juli 2012

Rösta på låtar från 1979, del 6 Progressiv rock

 

Här får ni nåt att bita i: Progressiv rock från 1979. Lååånga låtar en del, så ni
behöver nog tid att smälta denna spännande meny. Eller vad sägs om fyra
tyska akter: Eloy, Tangerine Dream, Neuschwanstein och Gunter Schickert.
Sedan har vi Peter Hammill, Steve Hackett, Henry Cow och Robert Fripp.
Ni behöver nog en hel vecka på er att lyssna in detta och avge era röster. Som
vanligt väljer ni ut era fyra favoriter. Torsdag kväll om en vecka, dvs 2 augusti,
sammanfattar jag denna omgång. 
Här är sex låtar från Spotify och två från YouTube, Henry Cow och Robert Fripp


4 kommentarer:

  1. Alla låtarna är bra. Flera av dem är den typen av progressiv musik, som är vilsam att lyssna på med duktiga musiker, som även kan fungera som bra bakgrundsmusik. Jag tänker på Steve Hackett, Tangerine Dream, Neuschwanstein och Eloy. Ändå väljer jag de lite mer brötiga och punkiga alstren, som utmanar mina öron lite extra.

    1. I May Not Have... Robert Fripp 4p
    Hela denna lp "Exposure" är riktigt bra. På denna låt gästspelar bl.a. Peter Hammill med den äran.

    2. Industry - Henry Cow 3p Ingen enkel musik som Henry Cow gör och jag har inte alltid kunnat ta till mig bandets i bl.a. alltför kakafoniska musik. Men det här är grymt bra.

    3. Porton Down - Peter Hammill 2p Fräck låt och texten om bevaring av atomsopor är ju lika aktuell nu som nånsin.

    4. Astral Entrance - Eloy 1p Riktigt bra band det här, som jag inte kände till 1979, men som jag lyssnat på en del de senaste tio åren.

    SvaraRadera
  2. 1. Robert Fripp 4p. en kommentar till youtube-klippet 'larks' tongue in aspic, part III, säger allt

    2. Henry Cow 3p. undrar vad Zappa, om han hörde detta "stycke" skulle ha sagt?

    3. Steve Hackett 2p. jag har alltid gillat den här låten och hela albumet också för den delen.

    4. Deep time 1p.

    SvaraRadera
  3. Vi var ganska eniga, Lasse.

    SvaraRadera
  4. 1979 hade progrocken varit varit fienden ett par år. 1979 minns jag

    som ett bra reggae år. som året då London calling kom och

    Rust never sleeps. Joy division upptäckte jag först när Closer kom

    året efter.

    Några år tidigare lyssnade jag nästan uteslutande på progrock.

    Mina absoluta favoritband var Van der graaf generator, Yes och

    Can.

    4p Peter Hammill

    3p Robert Fripp

    2p Steve Hackett

    1p Tangerine dream

    SvaraRadera