söndag 14 augusti 2011

Mer 1971 - rösta på tre av fem låtar

John Martyn















Jag har några omgångar kvar av låtar från 1971. Denna gång tänkte jag
dock lämna den progressiva rocken och krauten och sikta in mig på
musik från soloartister. Det känns bättre att samla dessa i en egen hög
Det blir alltså fem låtar från 1971 och här är artisterna:

1. Peter Hammill - sångaren från Van der Graaf Generator. Hm, det bandet
nu igen, kanske någon muttrar. Men detta är en stillsam, vacker sång som
det inte krävs att man är proggrockfantast för att gilla. Låten är från albumet
"Fool's Mate", som kom samtidigt med VdGGs mästerverk "Pawn Hearts",
men sångerna på detta album är gjorda tidigare, men gavs inte ut förrän 1971.
2. John Martyn - en av de stora singer/songwriters i England, som tyvärr gick
bort 2009 endast 60 år gammal. I The Times beskrev man Martyn så här
träffande: "an electrifying guitarist and singer whose music blurred the boundaries
between folk, jazz, rock and blues". Han har givit ut 20 studioalbum, många
av hög klass.
3. Graham Nash  Ännu en av de fyra i Crosby, Stills, Nash & Young. Nash
var ju desförinnan ledare för det mycket populära 60-talsbandet The Hollies.
Här kommer hans bästa sololåt (tycker jag). Vi får se om ni gillar denna lika
mycket som David Crosbys tidigare i sommar.
4. Bill Withers är en amerikansk singer-songwriter med massor av hits mellan
1970-85. "Aint No Sunshine" är kanske den bästa även om "Lean On Me"
var den enda som blev singeletta i USA. Denna nådde tredjeplatsen.
5. Joni Mitchell  Denna kanadensiska behöver väl ingen närmare presentation.
Detta är titelspåret från det rosade albumet "Blue".

Ni får denna vecka på er att plocka fram de tre bästa - ni som hinner, vill säga.
Här är länken.


3 kommentarer:

  1. Fem underbara låtar. Sinnesstämningen avgör vilka jag väljer. Eftersom jag inte känner mig så introvert idag, så sakar jag så fina artister som John Martyn och Joni Mitchell.

    1. Graham Nash Älskar denna. Blir glad och upprymd.
    2. Bill Withers En klassiker som står sig.
    3. Peter Hammill Visst är det en vacker låt.

    SvaraRadera
  2. Finfina låtar allihop!

    1. Peter Hammill. Förutsägbar, moi?

    2. John Martyn. Har lyssnat alldeles för lite på den här mannen, det ska sannerligen åtgärdas. Martyns röst påminner något om en annan favorit, Bert Jansch - men Martyn sjunger bättre och där Jansch är tämligen konsekvent folk tangerar Martyn jazz.

    3. Joni Mitchell: Ok, ska erkänna att jag stört mig på Jonis Moder Jords-flum genom åren - men nu när fan är gammal börjar han bli redo för lägereld och hippiebatik. Rösten är ju himmelsk, och har faktiskt lyssnat på Blue några ggr idag. Måste sluta, ska på pilgrimsfärd till Woodstock...

    Withers och Nash: bra båda två. Hade jag, tvärtemot mot Ingemar, varit mindre introvert idag så hade nog Nash kunnat hamna bland de tre...

    SvaraRadera
  3. 1 Hammill
    2 Nash
    3 Joni. Alltid varit svag för hennes moder jord flum faktiskt men gillar henne bäst när hon spelar gitarr istället för som här, piano.

    SvaraRadera